محـض رضـا عليه السّلام :: MahzeReza.ir
پخش آنلاين حرم
نواي آنلاين رضوي

صفحات ويژه رضوي

جستجو در سایت
آخرين مطالب
مطالب گلچین محض رضا در این هفته - پست ثابت
امام مهربانی ها تولدت مبارک 🌷
امام رضا علیه السلام و اقتصاد خانواده
برترین نرم افزارهای اندروید رضوی
رفتارهای اقتصادی امام رضا علیه السلام
امام همچون دريا و علومش قطرات آن
اسلحه مسموم در توبره
ماه خون ماه محرم
شبکه تصویری محـض رضـا علیه السّلام در اینستاگرام افتتاح شد
تاخیر در بروز رسانی محض رضا
خسته ام، خسته تر از اون بچه آهو آقا جون
جدیدترین تصاویر گرفته شده از حرم مقدس
پیامک شهادت امام رضا (علیه السلام)
فرم تماس با مدیر وبلاگ
شهادت امام جواد (ع) بر قلب امام رضا (ع)تسلیت باد.
سریال ولایت عشق از شبکه تماشا
روایت حضرت عبدالعظیم از امام رئوف
قطعه ادبی رضوی
دانلود و دریافت پادکست ولادت امام رضا علیه السلام
دریافت کد آهنگ پیشواز ولادت امام رضا (ع) [ایرانسل و همراه اول]
دریافت قالب بسیار زیبای امام رضا (ع) برای وبلاگ
پیامک تبریک دهه کرامت (ولادت امام رضا و حضرت معصومه)
دانلود و دریافت کد پخش آنلاین آهنگ امام رضا، امیرمحمد متقیان
دهه کرامت گرامی باد
کدوم ارادت ... ؟
دروازه ولایت ، قدمگاه امام هشتم در شلمچه
شعر زیبای سلام ای مشرق نورانی ...
زندگينامه حضرت معصومه س
نصب پرچم منقش بنام امام رضا در زاهدان
چند دوبیتی زیبا در وصف آقا امام رضا علیه السلام
کد لوگوي ما
لوگوي دوستان
رفتار و کردار امام رضا

چه زيباست گفتگويى كه بين امام على الرضا (ع) و مامون اتفاق افتاد...مامون به امام رضا (ع) گفت:«چه دليلى بر امامت جدت وجود دارد؟»امام جواب داد:دليل بر امامتش قول خداى تعالى:«و انفسنا و انفسكم‏»است.

مقصود حضرت رضا (ع) اين است كه همراه بردن على (ع) در داستان مباهله،قرار دادن او به منزله خود پيامبر (ص) است و به منزله خود پيامبر (ص) بودن آن است كه وى پيشواى مسلمانان است.آن گاه مامون گفت:اگر قول خداى تعالى:«و نساءنا و نساءكم‏»نبود[حرف شما راست‏بود]امام (ع) در جواب فرمود:آرى اگر پس از آن اين سخن خدا«و ابناءنا و ابناءكم‏»نمى‏بود.

منظور مامون اين است كه امكان دارد ميان مسلمانان كسى در فضيلت همسان با على باشد و ممكن است همان شخص در نزد پيامبر به منزله نفس پيامبر (ص) بوده باشد.

و ليكن پيامبر نخواسته است همه اشخاصى را كه همانند خود مى‏بيند،به همراه آورد،بلكه يكى از آنان را احضار كرده است و او على است.و دليلى بر اين مطلب كلمه‏«نساءنا»است كه شايسته است تمام زنان منتسب به پيامبر (ص) از جهت نسبت و همسرى را مشمول آن بدانيم،و ليكن پيامبر (ص) يكى از آنان را كه از جهت نسبت انتساب به او دارد احضار كرد،و او فاطمه (ع) بود به عنوان نمونه‏اى از زنانى كه انتساب به آن حضرت دارند.

حضرت رضا (ع) به او جواب داد كه اگر زنان ديگر برابر با فاطمه بودند آنان را نيز با فاطمه (ع) همراه مى‏برد چنان كه پيامبر (ص) ،حسن و حسين (ع) را با هم احضار فرمود چون آن دو برابرند.يكى از آنها را تنها به عنوان نمونه فرزندان احضار نكرد،و به همين دليل همراه بردن على (ع) دليل بر اين است كه على (ع) تنها مردى است كه پيامبر او را همانند خود به حساب مى‏آورد.

روايت‏شده است كه عمرو بن عاص از پيامبر (ص) راجع به محبوب‏ترين مردان از ميان همه مردم در نظر خود پرسيد.جواب داد:ابو بكر.دوباره پرسيد:بعد از ابو بكر چه كسى؟فرمود: عمر.پس ابن عاص گفت:جايگاه على كجا؟پيامبر (ص) نگاهى به حاضران كرده فرمود:«اين مرد از كسى مى‏پرسد كه خود من است‏» (6) .

صفحات گذشته روشن ساخت كه پيامبر بزرگ برادرى خود را با على به امت اعلان فرمود و اعلان اين مطلب پس از هجرت انجام وعده‏اى نبود كه پيامبر پيش از هجرت وعده داده بود، بلكه پيامبر پيش از آن به وعده خود با على عمل كرده بود،آن گاه كه در يوم الدار با او عقد اخوت بست،در حالى كه به او وعده نداد كه اين برادرى را در آينده به مسلمانان اعلان خواهد كرد.

البته پيامبر (ص) آن كار را علنى و رو در رو انجام داد،زيرا او مى‏ديد على استحقاق اين بزرگداشت‏بى‏نظير را دارد،و از طرفى،اين اعلان امت را در آينده براى رهبرى و زمامدارى على آماده مى‏سازد و رهنمود بر شاخص هدايتى است كه پس از پيامبر (ص) امت‏بدان نياز خواهد داشت.

چون پسنديده بود كه پيامبر (ص) براى امت روشن سازد كه او به على مقام اخوت خود را اعطا كرده است و نيز ضرورت داشت تا براى امت‏بيان كند كه به على دو مقام وصايت و خلافت را كه در يوم الدار نيز در حضور اعضاى فاميل اعلان داشته بود،مرحمت كرده است. براستى كه بزرگترين چيزى كه امت پس از ايمان به رسالت نيازمند آن است اين است كه جاى امنى براى خود پيدا كند تا بعد از پيامبر به آن پناه ببرد.رهبرى شايسته همان است كه ضامن استمرار رسالت و صفاى آن باشد،و امت را در طول قرون آينده از گمراهى در امان نگهدارد.

و پيامبر (ص) براى اعلان آن به امت در سال دهم پس از هجرت روزى را در حجة الوداع انتخاب كرد.پس در حضور هزاران فرد حجگزار ولايت على را اعلان فرمود.ولايت‏بر امور مسلمانان بعد از پيامبر طبق پيمانى از طرف پيامبر (ص) به معنى جانشينى و متضمن وصايت است.پيامبر (ص) با هر كه پيمان ببندد تا امور مسلمانان را عهده‏دار شود،همو جانشين اوست.

"گرفته شده از ابن نجار"


مـوضـوعــــات محض رضا: رفتار و کردار رضوی
برچسب‌هاي محض رضا: رفتار و کردار پسندیده ی امام رضا, گفتار نیک هشتمین امام, گفتگوی امام رضا با مامون, کردار امام با مامون



 |  دوشنبه بیست و یکم اسفند ۱۳۹۱| | 23:37 | | جـوادی |
درباره محض رضا

السّلام و علیك یا امام رضـا علیه السّلام

***
میخـوام بــرای کفتـــــــــرا
یـه خــورده گنـــــدم ببـــرم

اونجـا کـه گنبـدش طلاست
بــا کفتـــراش پـــَــــر بزنــم

دوسِش دارم امـــامَــــــمِه
در خـونـــشو در بــــــــزنــم

میخــوام بــرم بـــه مشهـدُ
بـه هفتـه اونـجــــــا بـمونـم

تـــــــــــــو حـرم امام رضـــا
نـــــماز حــــاجــت بخـــونـم

بــــــهـش بـگـم امام رضـــا
مـریــــضـا رو شـفـــــا بــــده

دوای درد مـــــــــــــــــــردمُ
از طـــــرف خـــــــــــدا بــده
---------------------------/*

اي محض رضا! به ضمانت غزال رميده‏ ي دلم قيام كن، تا به آبشخور ايمان و معرفت و فلاح نايل آيد، و با پاسخي سپيد، از پايگاه عشق تو، به كوهستان‏ هاي زندگي برگردد.

اي حقيقت ناب! آستانت ميعادگاه ملايك و زيارتت آمال دل عارفان و عاشقان و نگاهت تمناي هر بينواست.

اي هشتمين گل سرخ! آن كه تشنه‏ي محبت توست، سيري‏ ناپذير است، و آن كه طراوت ياد تو را بر لب دارد، نواي جانش به پژمردگي نمي‏گرايد.

پروفايل خادمان محض رضا

امکانات



.تمامي مطالب و قالب "محـض رضـا عليه السّلام" براي مديران محفوظ مي باشد - کپي برداري شرعا جايز نيست

محـض رضـا علیه السّلام